10 tipp az iskolaérettség eléréséhez

2025.08.10

Tippek az iskolaérettséghez – Kun Anett pszichológus tanácsai

Az első találkozás mindig meghatározó hosszú távon is. Mit tehetsz szülőként azért, hogy minél kiegyensúlyozottabban és minél pozitívabb érzelmi színezettel tudjatok belevágni az iskola első évébe?

1. Fejlesztő foglalkozások

Ha egyes képességeiben még fejlesztésre szorul, keress a gyermekednek erre a célra irányuló foglalkozásokat! Legyen ez szenzomotoros torna, vagy szociális készségfejlesztés, sokat ügyesedhet évkezdésre a gyermek. Viszont ne feledd, az egyéni tempó elfogadása és a veled együtt való gyakorlás lehetnek ebben a folyamatban a leghatásosabb eszközök!

2. Milyen az iskola?

Beszélgessetek az iskoláról! Meséld el neki legkedvesebb iskolás emlékeidet. Mondd el, mire számíthat. Ezzel megalapozhatod a kíváncsiságát, felkeltheted a lelkesedését. Kevésbé lesz ijesztő az óvoda elhagyása, ha izgatottan várja a gyermek az iskolát. A családi történetek elmesélésének pozitív hatásairól olvashatsz Mohácsi Rebeka cikkében, ide kattintva.

Emlékezz vissza fiatalkori önmagadra! Téged mi bátorított volna az iskola előtt?

Arra figyelj, hogy semmiképp se fenyegetően, előre a nehézre próbáld felkészíteni – jó szándékkal se! Az "Ilyet az iskolában már nem csinálhatsz!" típusú kijelentések csak ellenállást szülnek a gyerekben.

3. Gondtalan, szabad játék

Biztasd arra, hogy az iskolafelkészítő gyakorlatok és különfoglalkozások tengerében élvezze ki az óvodai utolsó évet: játsszon szabadon, engedje bele magát a céltalan mókázásba!

4. Személyre szabott iskolaválasztás

Próbálj olyan iskolát választani, amelyikről úgy érzed, hogy passzol a gyermeked személyiségéhez! Gyakran választják a szülők a környék legjobb továbbtanulási mutatókkal rendelkező, legszínvonalasabb iskoláját a gyermeküknek, és rosszul sül el a dolog.

Ugyanúgy, nem mindegy, milyen szakokra van lehetőség adott iskolában: művészi, nyelv, vagy épp informatika? A pedagógusválasztás is előnyös lehet: egy tanár, aki egyszerre a szülőkre emlékeztetően gondoskodó, de egyértelmű követeléseket támaszt a feladatokkal kapcsolatban, megkönnyítheti a teljesítményértékelésű iskola világába való átmenetet.

5. Dicsérj serkentően!

Dicsérd az erőfeszítéseiért, ha valamivel kitartóan próbálkozik! Fontos, hogy már óvodáskorban megalapozzuk a gyerkőc teljesítményhez való viszonyát. Ha csak azért dicséred, mert valamiben kiemelkedő eredményt ért el, azt tanulhatja meg, hogy akkor szerethető, ha ügyes vagy okos.

Elveszítheti ezáltal a belső motivációját a tevékenységekben, és nem érdeklődésből, szenvedélyből fog tanulni, hanem pusztán az elismerésért. Tanítsd fejlődő szemléletre: arra, hogy ha lelkiismeretesen tesz céljaiért, belefekteti az energiáját, elérheti azokat.

Ezzel a mentalitással önállóságra és bátorságra neveled, és megteremted az esélyét annak, hogy igazán megszerethessen majd tantárgyakat – nem azért, mert könnyen mennek számára, hanem mert izgalmasnak találja őket. Ide kattintva olvashatsz Nagy Gitta cikkében arról, hogyan dicsérj úgy, hogy mindezt megalapozd.

6. Közös kalandok

Próbáljatok ki újdonságokat! A kihívások – az izgalmakon való felülkerekedés és a sikerélmény szerzése által – erősíti az önbizalmat, növeli a magabiztosságot. Veled együtt biztonságban tapasztalhatja meg, milyen, ha leküzdi az akadályokat. Ez az énerő segíthet az iskolába kerülve az új helyzettel való megbirkózásban.

7. Meséld el, érdekel!

Beszélgessetek arról, milyen napotok volt! Ha már óvodában ráneveled arra, hogy ki tudja fejezni szavakkal az érzelmeit, egy alapvető feszültségoldó technikát, megküzdési módot adsz a gyermeked kezébe.

Ha mindig számíthat rá, hogy meghallgatod, másokkal is képes lesz bizalomteljes beszélgetésekre.

Könnyebb lesz helytállni az iskolában, ha tudja, lesz kivel megosztani a tapasztalatokat: lesz valaki, aki örül az örömének, és támasz a nehézségekben. Nem beszélve arról, hogy mélyítitek a bizalmat és a kötődést.

8. Hadd érjen meg rá

Ne próbáld ráerőltetni az olvasás vagy írás, vagy bármilyen más készség elsajátítását, ha nem érdeklődik irányába! Ezzel csak elveszed a kedvét az egésztől. Add meg a lehetőséget a betűkkel és számokkal, különféle ismeretekkel való ismerkedésre például társas játékok formájában, és mikor magától kérdez és kéri, hogy tanítsd, akkor vessétek bele magatokat!

9. Elfogadni úgy, ahogy van

Vizsgáld meg a saját és a párod teljesítményhez való viszonyát. Jellemző-e rátok a kudarckerülés, a motiválatlanság vagy épp a megfelelési vágy, a maximalizmus? Tudtok-e elégedettek lenni, ha valamit elértek, tudjátok-e erőtöket koncentrálni a cél érdekében? Mindezek hatással vannak arra, ahogy a gyermeketek felé fordultok az iskolai teljesítményével kapcsolatban.

Akár önálló önismereti munka vagy pszichológus segítségével, de tudatos odafigyelést igényelhet, hogy el tudjátok fogadni a gyerkőcöt a saját érdeklődésével, s komplexen értékelni erősségeivel és gyengeségeivel együtt. Viszont fontos útravaló és nagy ajándék ez számára, így megéri a munkát!

10. Való világ

Kontrolláld a gyermekedet ért digitális impulzusokat! A figyelem, koncentráció képessége az egyik legsarkalatosabb pontja az óvoda-iskola átmenetnek.

Minél többször játszik a kütyükkel, annál jobban befolyásolja a gyermek idegrendszeri működését, érését a sok inger. Ráadásul önfegyelemre és a szabályok betartására is tanít, ha korlátozott időtartamban használhatja ezeket az eszközöket.

Forrás: https://megoldaskozpont.com/csalad-es-gyermek/iskolaerettseg-a-csaladban-10-tipp/